Alberto Giacometti / Martin Disler

Small and big demons. with each other opposite #7

In our seventh juxtaposition, the sculpture “Petit Monstre II,” 1953, by Alberto Giacometti (1901-1966) from the ahlers collection and the painting “Untitled,” 1989, by Martin Disler (1949-1996) from the Kunsthalle’s collection meet. Both artists are concerned with the theme “Man”. One becomes very small in size, the other very large. In addition, sound designer Philipp Randt (Kokelsounds Audioproduktion) has auditorily interpreted both works for comparison purposes and drawn a sonic comparison.

A sculpture of an abstracted human figure. The legs are narrow, the torso is slightly wider. Her eyes are only indicated by large eye sockets. Looks a bit like quickly kneaded.
Alberto Giacometti, Petit Monstre II, 1953, 5/6, Bronze, height 9.8 cm, ahlers collection; Photo: Thomas Ganzenmüller, © Succession Giacometti (Fondation Giacometti, Paris et ADAGP, Paris)
Black paint is used to suggest figures in a wild way. Shades of blue, yellow and red seem to swirl around the figures.
Martin Disler, Untitled, 1989, acrylic on canvas, 295 x 295 cm, Kunsthalle Bielefeld; Photo: Philipp Ottendörfer; © Estate of Martin Disler and Buchmann Gallery

The exhibition is produced in cooperation with the Ahlers Pro Arte Foundation.

The exhibition series is produced in cooperation with the SFB 1288 “Practices of Comparison. Arranging and Changing the World” at Bielefeld University.

facing
each other

The series “facing each other” focuses on a work from the collection of Kunsthalle Bielefeld that addresses central issues in juxtaposition with a selected external work. The focus is always on a concentrated comparison of the selected works. In 2023, the Kunsthalle is cooperating with the Herford-based Ahlers Pro Arte Foundation, which is providing the external artworks on loan for all three interventions. In the three juxtapositions we show works by Alberto Giacometti, Christo, Paul McCarthy and Katrin Mayer, among others.

The exhibition series is produced in cooperation with the Collaborative Research Center (SFB) 1288 “Practices of Comparison. Arranging and Changing the World” at Bielefeld University.

Gallerie

Eine gelb gestrichene Wand in der Kunsthalle Bielefeld, darauf ein quadratisches Gemälde von Martin Disler mit wild wirbelnden Figuren. Rechts davon zwei Kopfhörer. Davor im Raum ein etwa 1,30 Meter hoher Sockel mit einer sehr kleinen Skulptur von Alberto Giacometti.
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer
Eine sehr kleine Skulptur von Alberto Giacometti:
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer
Mit schwarzer Farbe werden in einer wilden Weise Figuren angedeutet. Blau-, Gelb- und Rottöne scheinen um die Figuren herumzuwirbeln.
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer
Eine Skulptur einer abstrahierten menschlichen Figur. Seitenansicht. Der Po steht etwas hervor, der Kopf ist sehr groß. Sieht ein bisschen aus wie schnell geknetet.
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer
Ein Gemälde von Martin Disler mit wild wirbelnden Figuren. Davor im Raum ein Sockel mit einer sehr kleinen Skulptur von Alberto Giacometti.
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer
Eine Skulptur einer abstrahierten menschlichen Figur. Die Beine sind schmal, der Oberkörper etwas breiter. Ihre Augen sind nur durch große Augenhöhlen angedeutet. Sieht ein bisschen aus wie schnell geknetet.
Alberto Giacometti / Martin Disler, Kleine und große Dämonen, miteinander gegenüber #7, Installationsansicht, Foto: Philipp Ottendörfer